Min praktiktermin på Europa Direkt Sydskåne
EU känns ofta avlägset för många unga, men under min praktik som masterstudent i Europastudier vid Lunds universitet har jag fått möjlighet att visa hur vi alla kan påverka de beslut som formar vår framtid. Under hösten 2024 har jag haft min praktik på Europa Direkt Sydskåne, där jag har haft särskilt fokus på EU:s verktyg för deltagandedemokrati för att engagera unga i EU:s demokratiska processer.
Interaktiva workshops för gymnasieelever – Medborgarnas deltagarplattform (CEP)
I samarbete med min kurskamrat Izabela, som praktiserar på EU-kommissionen i Bryssel, genomförde jag en workshop för elever på Ystad Gymnasium, och därefter höll jag själv en andra workshop på Bollerups Naturbruksgymnasium. Eleverna fick praktisk erfarenhet av ett viktigt demokratiskt verktyg: Medborgarnas deltagarplattform (CEP). Lanseringen av Plattformen var en direkt reaktion på en av de strategiska prioriteringarna i Ursula von der Leyens Politiska riktlinjer för nästa Europeiska kommission 2024−2029, där det betonas att medborgarna ska stå “i hjärtat av vår demokrati.” Plattformen fungerar likt andra sociala media plattformar för att göra det enklare att delta i samhällsdebatten. Under workshoparna fick eleverna själva prova på att använda plattformen och bidra till diskussionen om att “Motverka hat i samhället”, som är ett aktuellt ämne. Mitt praktikprojekt satte ungdomars röster och perspektiv i centrum och stödde därmed Ursula von der Leyens politiska riktlinjer och har även bidragit till att främja ungdomspolitiska dialoger.
Europeiska medborgarinitiativet (ECI) – När medborgarnas röster får genomslag
Ett annat viktigt verktyg som jag introducerade för eleverna var europeiska medborgarinitiativet, ett kraftfullt verktyg för förändring som har funnits sedan 2012. Med över 100 registrerade initiativ och närmare 20 miljoner underskrifter har ECI lett till konkreta resultat även i Sverige:
- Rent vatten som rättighet: Tack vare “Right2Water”-initiativet har Sverige infört nya bestämmelser för säkrare dricksvatten och bättre skydd för utsatta grupper.
- Miljön i fokus: Efter ett medborgarinitiativ mot glyfosat har Sverige skärpt kontrollen av bekämpningsmedel, särskilt nära skolor och parker.
Det finns många exempel på hur unga kan delta i EU:s beslutsprocesser, exempelvis genom ungdomsrådet. Mitt praktikprojekt har visat hur EU:s verktyg för deltagandedemokrati kan ge unga möjlighet att påverka beslut som formar deras framtid och bidra till förändring både på lokal och europeisk nivå.
Vad tyckte du var roligast under din praktikperiod på Europa Direkt Sydskåne?
En av de roligaste och mest givande upplevelserna under min praktik var när jag fick möjlighet att hålla i workshops om EU:s verktyg för deltagandedemokrati som mitt praktikprojekt på två gymnasier: Ystad Gymnasium och Bollerups Naturbruksgymnasium. Jag brukade drabbas av talängslan när jag stod inför en publik, men tack vare dessa workshops lyckades jag besegra min ängslan och börja känna mig mer självsäker. Att se hur eleverna engagerade sig och lärde sig mer om EU var också väldigt inspirerande.
Vad tar du med dig från din praktikperiod på Europa Direkt Sydskåne?
Jag tar med mig både nya erfarenheter och en ökad självsäkerhet. Förutom att ha fått en djupare förståelse för EU:s arbete, fick jag vara del av många olika processer som jag aldrig hade gjort förut, som att hjälpa anordna konferenser och seminarier, eller att skapa en sociala medier-kampanj. Jag träffade också många intressanta människor genom event vi organiserade eller deltog i. Det har varit en fantastisk möjlighet att utvecklas både professionellt och personligt.
Är det något du gjort under din praktik som du aldrig gjort tidigare?
Ja, definitivt. Jag har aldrig tidigare hållit i workshops inför en publik, vilket var både utmanande och utvecklande. Jag har också fått vara delaktig i att organisera konferenser, seminarier och skapa en social media-kampanj – båda sakerna var helt nya för mig och jag lärde mig otroligt mycket under processen. En annan ny upplevelse var att genomföra ett rollspel om beslutsfattande i EU med gymnasieelever, där vi simulerade en förhandling kring chokladfrågan i ministerrådet, vilket gav mig en praktisk förståelse för EU:s processer och erfarenhet av att engagera unga människor. Jag lärde mig verkligen mycket under dessa aktiviteter.
Skulle en EU-karriär vara något för dig i framtiden?
Absolut. Jag uppskattar verkligen de erfarenheter och insikter jag fått genom denna praktik, och i kombination med min utbildning på Mastersprogrammet i Europastudier vid Lunds universitet känner jag att en framtida EU-karriär skulle vara både intressant och inspirerande. Möjligheten att påverka på en större skala och bidra till att skapa en bättre förståelse för EU:s arbete och värderingar är något jag gärna skulle vilja fortsätta utforska.
Läs min projektbeskrivning här: Ungas engagemang i EU – projektbeskrivning