EU:s framtida transportpolitik – ett steg mot klimatneutralitet

Transportsektorn är den enda sektorn inom EU där växthusgasutsläppen har ökat sedan 1990. För att kunna möta både Parisavtalet och målet i Den Gröna Given måste därför transportsektorn börja använda både mindre och renare energi.

Den 5 februari höll SveReg (ett Brysselnätverk för de svenska stads- och regionkontoren och Sveriges Kommuner och Regioner) ett webbinarium om EU:s framtida transportpolitik. Europaparlamentariker Johan Danielsson, Elisabeth Werner från kommissionen och Mario Saric transportråd för Sveriges ständiga representation inom EU var på plats. Även politiker från några av Sveriges större regioner deltog. I detta inlägg sammanfattar vi den nya transportpolitiken samt det som togs upp på webbinariet.

Grön omställning
Den nya transportpolitiken innebär en grönare omställning av alla transportslag. Fram till år 2030 är ett mål att det ska finnas minst 30 miljoner utsläppsfria bilar i Europa, till år 2050 är målet att alla bilar ska vara utsläppsfria. Idag står vägtransporten för 70 % av utsläppen inom transportsektorn. Under SveRegs webbinarium diskuterades även den fortsatta omställningen till tågtrafik genom att satsa på utvecklingen av järnvägen. Några av målen till 2030 är en fördubbling av höghastighetståg och att godstrafiken på järnvägen ska öka med 50 %.

Transeuropeiska Transportnätverkets utveckling – TEN-T
Utvecklingen av ett transportnätverk för att ansluta järnvägslinjer, sjöfart, hamnar och flygfart som täcker hela EU påbörjades under 2013. Den nya transportpolitiken vill öka investeringar så att TEN-T kan vara fullbordat till 2030, vilket också kommer stödja sektorn i återhämtningen från Covid-19-pandemin. Transportsektorn var en av de sektorer som drabbats hårdast av pandemin. Under SveRegs webbinarium uttryckte Mario Saric hopp om att pandemin kommer att tillåta en återstart och förändring av transportsektorn och ge möjligheten att prioritera grönare transport. Samtidigt hoppas Saric att Sverige kan vara en förebild av klimatneutralitet och smartare transport för resten av Europa.

Omställningen i Sverige
Under SveRegs webbinarium var flera av de inbjudna politikerna överens om att Sveriges kommuner och regioner behöver göra stora förändringar både lokalt och nationellt.

  • Åsa Ågren Wikström (M) från Västerbottens län lyfte transportsektorns särskilda betydelse i deras region på grund av de långa avstånden mellan befolkningen.
  • Kristina Jonäng (C) från Västra Götaland, en region med stor transportindustri, påpekar att Sverige måste investera mer i järnvägsinfrastrukturen, framförallt mellan Göteborg och Oslo.
  • Malin Fijen Pacsay (MP) från Stockholm hoppades att fler ska klara vardagen utan bil genom bättre stadsplanering och därmed gynna målen i den gröna given.
  • Elisabeth Undén (MP) från Göteborg såg positivt på den digitala omställningen under pandemin och hoppas att många kommer undvika onödiga resor när vi nu insett att möten kan tas på distans.

Du kan ta del av en sammanfattning och se hela konferensen via SveRegs hemsida >>

Läs mer om EU:s transportpolitik här >>

Läs mer om TEN-T här >>

Läs om den Gröna Given här >>