EU:s Medborgarinitiativsvecka: Ett lyckat medborgarinitiativ
För er som missade EU-kommissionens seminarium om framgångsrika medborgarinitiativ kommer här en sammanfattning. Inbjudna på seminariet var Pablo Sanchez, en av de många eldsjälar bakom det framgångsrika medborgarinitiativet Right2Water, och Isabelle Chopin, bakom medborgarinitiativet We are a Welcoming Europe – let us help you, som båda delade med sig om sin upplevelse och gav tips rörande medborgarinitiativ.
Isabelles funderingar som ledde till medborgarinitiativet We are a welcoming Europe började under flyktingkrisen 2015, när hon och flera av hennes kollegor och vänner såg hur många människor engagerade sig i flyktingkris genom bl.a. Refugee Welcome. Under 2018 startade namninsamlingen. All tid fram mellan 2015 och 2018 gick åt till förberedelser, såsom att etablera samarbeten med organisationer, vilket Isabelle menar är en av anledningarna till att initiativet gick så pass bra som det gjorde. För även om initiativet inte samlade in en miljon underskrifter bidrog We are a welcoming Europe till debatten om hur flyktingmottagandet skulle kunna förbättras. Isabelles noterade också under hennes arbete med medborgarinitiativet att mailutskick genererade fler underskrifter än tillexempel sociala medier.
Pablo höll med Isabelle att det viktigaste ingrediensen för ett lyckat medborgarinitiativ var förberedelserna innan lanseringen (alltså när namninsamlingen startar). Han sa att det första misstaget är att registrera medborgarinitiativet för tidigt, utan att bygga nätverket kring initiativet först. Pablos första tips var att låta det ta tid. Ett annat tips var att äska pengar, så att personer kan jobba med initiativet på heltid. Pablo sa också att en av anledningarna till att Right2Water blev så framgångsrikt var att de hade många organisationer och personer bakom sig. Även om Pablo och de personer som lanserade medborgarinitiativet inte tillhörde en organisation så fick de mycket hjälp av olika organisationer att sprida informationen. Något som också hjälpte var att en känd tysk tv-profil gjorde en sketch om Right2Water i sin talkshow i Tyskland, vilket genererade i över 300,000 underskrifter på 48 timmar. Pablos sista tips var således att kontakta kända personer, som tillexempel aktivister, satiriker eller komiker, som kunde hjälpa till att sprida budskapet.